Chybí ti tu něco? ZDE
:'(....Ty jsi jediný problém (zpracovává se)
Quote of the week: "Tears are words the heart can't say."
"Simple but effective"

Recenze: Než jsem tě poznala - Jojo Moyesová | Hvězdy v pozadí

23. února 2015 v 21:10 | Mary-berry
Jojo Moyesovou bych nazvala lepším Greenem v ženské podobě. Komu se zalíbilo TFIOS, svoje si s velkou pravděpodobnosti najde i v knize Než jsem tě poznala. Oba zmíněné bestsellery vyšly poměrně ve stejnou dobu a námětem jsou dosti podobné. Vypravěči jsou dívky, které spojují zkušenosti se zdravotním handicapem, ať už je skutečnost taková, že jsou oběťmi nemoci ony samy, nebo trpí jejich mužské protějšky. Jojo se však od Johna odlišuje tím, jak v jejím podání příběh působí mnohem uvěřitelněji, jako by to nebyl jenom tuctový román, který má zahrát na city. Žádná láska na první ani desátý pohled. Dalo by se dost dobře polemizovat o tom, jestli by se hrdinové do sebe vůbec zamilovali, kdyby nehoda nedostala Willa na dno, kde jsou možnosti prožít štěstí vcelku mizivé.
Právě do situace, zahrnující péči o kvadruplegika, se 26letá Lou, která si dosud žila svůj skromný, zato spokojený život, dostala. Její nový zaměstnavatel, Will, je přesvědčený, že s téměř celým ochrnutým tělem ho už nepotká nic, pro co by stálo prodlužovat svůj mizerný život odkázaný na pomoc druhých. Bude stačit láska obyčejné dívky, aby se kdysi ze všech stran úspěšný podnikatel, který jedním okamžikem ztratil všechny vyhlídky, vyhrabal z propasti, do které vinou motorkáře před dvěma lety upadl?

Autoři berou zdravotní postižení, jako nejčastější prostředek citového vydírání. Ne vždy se tak podaří a v případě Johna Greena to tak osobně cítím. Ale z díla Jojo Moyesové ve mně zůstaly naprosto jiné pocity, i když Hvězdy nám nepřály a Než jsem tě poznala bych mohla považovat za tentýž příběh vyprávěný jinou osobou. Ono to tak pro některé z vás možná bude, co si budu nalhávat. Třeba hlavní zápletka, dále scéna, v níž se pár chystá na výlet do zahraničí, avšak před odjezdem se něco šíleně pokazí, mi nemohla nepřipomínat Hvězdy. Podobností by se nejspíš vyšťouralo daleko víc, ale rozebírání těchto vad, které má pomalu každá kniha, ztrácí v současnosti na významu.
Green sice tvrdil něco o tom, že se Hazel zamilovala pomalu a najednou docela, ale ve skutečnosti ten proces nebyl vůbec pomalý. Zní to hezky, když taková až poeticky spojená slova zrovna čtete, což o to. Jenže tam vidím ten problém. Jsou to jen pěkně znějící slova a hlubší význam někam utek. Většinu čtenářů, jak soudím podle popularity Hvězd, ani nenapadne, že za tím nestojí špetka pravdy. Naopak Moyesová neoplývá dvakrát tím, že používá geniální metafory jako Green, zato v jednoduchosti důkladně popisuje emoce, které se mi ani na okamžik nezdály falešné nebo přehnané. Nechává si záležet na tom, aby se čtenáři každou svou buňkou nenásilně vžili do tragické situace, která se, jakkoliv nepravděpodobně, může stát i nám.

"You only get one life. It's actually your duty to live it as fully as possible."

Můj největší obdiv si zaslouží Louisa Clarková. Upovídaná, zábavná dívka z chudé rodiny se zvláštním stylem oblékání, zdaleka ne dokonalá a ke konci úplně jiný člověk. Nedokážu si vysvětlit, proč mi nelezla na nervy, když přesně tento typ, co váhá nad blbostmi a ještě větší blbosti dělá, mě vytáčí nejvíc. Will se oproti ní choval až moc inteligentně a povýšeně, což se u chlapa jeho postavení dá čekat. Vedlejší postavy prostě sehrály svou roli, žádná nebyla zbytečná a všechny se mi vryly do paměti. Stejně byla škoda nemít možnost podívat se do hlavy samotnému Willovi, tím víc mě to mrzelo, když ostatní (např. ošetřovatel Nathan, Willovi rodiče i Louisina sestra Trina) prostor aspoň v jedné kapitole dostaly. Svým požadavkem bych nejspíš autorku postavila do složité situace, ale nepochybuju, že by to nezvládla jeho pohledem vylíčit ještě intenzivněji.

Mimo jiné se mi líbilo, s jakou lehkostí a vtipem je příběh přes vážnost tématu zpracován. Snad každé slovo je protkáno nadějí v nemožné. A tak je to po celou dobu. Vy doufáte. Do poslední stránky doufáte v zásah vyšší moci, který je zapotřebí, když moderní medicína selhává. Chcete věřit, že láska dokáže změnit rozhodnutí tvrdohlavého člověka. Neztrácíte naději, přestože váš hrdina už ten svůj boj zdá se, že vzdal. Slzy mi začaly téct ještě dřív, než kniha nenávratně skončila. (Přesněji jsem měla zamlžené vidění. Velké množství slz totiž produkuju zcela výjimečně.)

Samotný závěr mi nepřišel až tak dojemný jako ty okamžiky předtím. Nikdy jsem si nebyla jistá, jestli mi oči slzí z toho, že se mi už chce spát, nebo jsem tak naměklá, ale teď s jistotou můžu říci, že během čtení jsem se chovala jako kostka ledu, která roztaje i při nepatrném nárůstu teploty, v tomto případě při déle trvající slovní výměně mezi hrdiny.

Plánovala jsem knihu ohodnotit 99 % a asi bych tak učinila, nebýt Posledního dopisu od tvé lásky, který si mě snad víc získat ani nemohl, jak se mnou neustále zamává. Neuronila jsem zatím žádnou slzu, ale to přičítám svému dehydratovanému tělu, které si to málo šetří na posledních 70 stran.
Než jsem tě poznala doporučuju s nejistými 97 %.
Aktualizace (28.2.2015):
25020381
(Panebože), teprve včera jsem zjistila, že v září (29.) má vyjít pokračování knihy Než jsem tě poznala pod názvem After You. Upřímně mě nenapadlo pídit se po něčem, co by navazovala na TAKOVÝ konec, protože osobně nejsem vůbec zvědavá (pokud teda autorka nechce napsat, že předchozí díl byl vtip, sen nebo prostě něco takového). Jen mi to zkazí dojem, to málo, co ve mně po záplavě slz zůstalo. Netvrdím, že bych poslední stránky přepsala, to zas ne. Jednoduše jsem raději, když mě příběh nenechá chladnou, třebaže mě ty konce mučí.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.